Cultumult & Jazz aan de Amer

Theater de Speeldoos, Baarn (15/7/20) & De Observant, Amersfoort (5/8/20)

Tekst: Robin Boer

Fotografie: Hans Boer

Stormvogel en Twan van Gerven | foto Hans Boer

In deze periode, waarin de cultuursector gedwongen wordt om op een laag pitje te opereren, kunnen we gelukkig toch genieten van kwaliteitsmuziek in de regio Eemland. Op woensdag 15 juli jongstleden vond het evenement CulTumult plaats in Theater De Speeldoos te Baarn, georganiseerd door componist/gitarist Twan van Gerven. Laatstgenoemde verzorgde samen met toetsenist Stormvogel, zangeres Marit van der Lei, bassist Marre de Graaff, saxofonist Peter Lieberom en drummer Arno van Nieuwenhuize een avond vol eigen composities van de verschillende musici. Dit voor het grootste gedeelte ingekleurd door verbluffende choreografie van danseres Rasarani Keilman.

Jazz aan de Amer

Woensdag 5 augustus jongstleden kreeg een vergelijkbaar artistiek initiatief de ruimte zich te presenteren in de sfeervolle Patio van Stadscafé De Observant in Amersfoort. Hier onder de naam 'Jazz aan de Amer: Stormvogel invites...' waarbij deels dezelfde bezetting aantrad, maar met gitarist Peter Tiehuis en zangeres Gaby Kaihatu. Als speciale gast was bovendien trompettist Ruud Breuls toegevoegd. Waar tijdens CulTumult ook composities van Van Gerven en Van der Lei te horen waren, betrof het deze avond een mix van composities van Stormvogel en Van Nieuwenhuize, afgewisseld met enkele jazz-standards, waarvan 'My Funny Valentine' en 'I Fall In Love Too Easily', die ondanks dat ze clichématig en tot vervelens toe uitgekauwd zijn, fraai werden gepresenteerd. Met name Breuls soleerde prachtig in My Funny Valentine. De mid-tempo funky interpretatie van 'Summertime' (als toegift op de hele avond) vonden wij echter wat aan de saaie kant.

Awakening

Absolute hoogtepunten waren de eigen composities van Stormvogel & Van Nieuwenhuize ('Steurvangers' in 12/4 ostinato thematiek en fantastische impro van Breuls, Lieberom en Tiehuis, enorme beulen en de hele avond op topniveau opererend en inspirerend) en Stormvogel, die met de meesterlijke compositie 'Awakening' de hele binnenplaats muisstil kreeg. Deze compositie, bestaande uit drie bedrijven, en duidelijk vergelijkbaar met ECM/Pat Metheny sferen, kreeg vorige maand met Marit van der Lei op zang al een hemelse uitvoering in De Speeldoos, en dat was deze avond niet anders, waar Gaby Kaihatu de sprong waagde om deze niet eenvoudige partijen over een hypnotiserende 5/4 en dynamisch gestaffelde 6/4 maatsoort tot het publiek te richten. Het stuk werd afgesloten met akkoorden uit het stuk 'Joïa' van de Franse componist/musicus Christian Vander. Dat is niet vreemd, want zowel Vander als Joïa (de dochter van Stormvogel) zijn beiden een grote inspiratie voor hem.

Metheny

Ook componist/gitarist Pat Metheny bleek een centraal fenomeen deze avond, wiens stukken 'Better Days Ahead', 'Always and Forever', 'Extradition' en 'Song for Bilbao' met gepaste muzikale attitude werden uitgevoerd. De liefde voor deze stukken klonk helder door in het spel van dit indrukwekkende gezelschap. Alle eerder genoemde solisten zijn van wereldniveau en overduidelijk geïnspireerd door het juiste soort. 'Bilbao' werd nog voorzien van een zagende synth-solo van Stormvogel in de stijl van Rick Wakeman, die wat ons betreft twee keer zo lang had mogen duren. Maar dat geldt eigenlijk voor iedere solo deze avond. Dit collectief willen we graag nog veel vaker op de podia terugzien én horen!

Hulde aan de organisatoren en locaties van deze twee muzikale evenementen, die meer dan de moeite waard waren en deze in diverse opzichten bewogen en onzekere periode toch een voorzichtig gouden randje geven.

[PJ_©RB]