Kika Sprangers Quintet

Amersfoort Jazz 2019 | 26 mei, Groenmarkt

Tekst: Robin Boer

Beeld: Hans Speekenbrink

Kika Sprangers @ Hans Speekenbrink

Amersfoort Jazz is een festival met veel gezichten. Terwijl men in theater De Lieve Vrouw getuige is van een internationaal laureaten festival, speelt op de Groenmarkt Kika Sprangers met haar nieuwe kwintet. ProgJazz was erbij.

Wij hoeven na het optreden van Marit van der Lei Nextet de Groenmarkt nog niet te verlaten, en dat geldt ook voor saxofoniste Kika Sprangers, die haar instrumenten op het podium kan laten staan. Kika Sprangers behoeft nauwelijks nog introductie. Young Vip, B-Jazz Award, een schitterende live-EP 'Leaves of Lily' (alweer daterend uit 2017) en tal van optredens. Dit jaar is zij een 'artist-in-residence' op het festival en treedt aan in wisselende bezettingen. Zo speelde zij op zaterdagmiddag samen met Boy Edgar prijswinnaar, maar vooral toonaangevend toetsenist/componist Jasper van 't Hof in de Sint Joriskerk.

Vandaag is het tijd voor haar eigen stukken; nieuwe stukken welteverstaan. Deze stukken hebben als thema dat ze afzonderlijk het karakter van een persoon vertegenwoordigen, ongeacht of het een persoonlijke bekende betreft of niet. Het stuk 'Cecile' beklijft onmiddellijk. Hier is een glansrol weggelegd voor zangeres Anna Serierse, die de moeilijke, maar hemelse melodieën spatzuiver en vol bezieling aan de luisteraar schenkt.

Waar veel saxofonisten de neiging hebben om structureel te doseren in hun soli, kiest Sprangers er tot ons genoegen doorgaans voor om bij vrijwel iedere solo, na een organische opbouw, flink uit te pakken. Deze set vormde geen uitzondering. De nieuwe stukken maken indruk en van zowel deze bezetting als van haar Large Ensemble valt dit najaar plaatwerk te verwachten.

Het is aan het einde van de set rennen voor Anna Serierse, die in de St. Aegtenkapel wordt verwacht voor 'Free The Voices', dat onderdeel is van het concert van Mudita.

[PJ_©RB]