SIMONE CROES
[01] vertel iets over jeugd...
Ik weet niet hoe oud ik precies was, maar voordat ik oud genoeg was om op muziekles te gaan maakte ik mijn eigen instrumenten. Van een schoenendoos, een liniaal en wat elastiekjes, maakte ik een gitaar waar ik liedjes van ABBA op probeerde na te spelen. Van ronde zeepdozen maakte ik een drumstel en de schaaltjes van een weegschaal die ik had gekregen om winkeltje mee te spelen, dat werden mijn bekkens. Toen ik 8 werd, mocht ik op blokfluitles op de muziekschool en op mijn 9e begon ik met mijn eerste gitaarles. Dat vond ik erg leuk en een jaar later kreeg ik een gitaar voor mijn verjaardag. Vanaf mijn 13e lonkten de electrische instrumenten en na eerst de electrische gitaar even geprobeerd te hebben, kwam ik erachter dat ik basgitaar veel leuker vond, wat ik toen ben gaan spelen. Ik nam basgitaarles en door verschillende vakantiebaantjes had ik op mijn 15e genoeg geld bij elkaar om mijn eerste basgitaar te kopen. Ik vond het zo leuk, voordat ik het wist speelde ik in allerlei bands: de Big Band van de muziekschool, diverse schoolbandjes en ook lokale bandjes buiten school. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik hier ook mijn beroep van kon maken en toen ben ik naar het conservatorium gegaan.
[02] wat zijn je gedachten over conservatorium / opleiding?
Ik kwam uiteindelijk terecht op het Hilversums conservatorium (jazz). Dat wilde ik ook graag want er was een hele uitgebreide basgitaar-afdeling. Wat ik nog meer moest leren was een bepaalde manier van denken, eigenlijk niet denken maar meer een manier van luisteren, en hoe je dat vertaalt naar je instrument. Dat heb ik daar geleerd. Jazzmuziek stelt je voor de meeste uitdagingen, vooral harmonisch, en er is veel ruimte voor improvisatie. De methodische manier waarop je zelfstandig jezelf vaardigheden kunt aanleren en eigen maken leer je daar ook. Als (electrisch) basgitarist(e) werd je op de school meer vrij gelaten om ook andere stijlen te spelen, in vergelijking tot de andere instrumenten op de school waar het meer 100% jazz was. Zo kom je in aanraking met veel verschillende muziekstijlen waardoor je bepaalde dingen gaat analyseren zoals bijvoorbeeld timing , die bij iedere muziekstroming weer anders is. Daarbij speelde ik tijdens mijn conservatoriumtijd in salsa, pop én jazz bandjes. Soms waren al die verschillende muziekstijlen tegelijkertijd een beetje veel, met allemaal hun eigen codes, maar achteraf ben ik er nu blij mee dat ik al deze muziekstijlen in aanraking ben gekomen!
[03] wie zijn je geliefde inspirerende artiesten?
Victor Wooten, Marcus Miller en Pino Palladino.
[04] wat zijn buiten muziek je inspiratiebronnen?
Yoga, mijn lieve man, en verder iedereen die ondernemend is en iets uit het niets creëert! In willekeurige volgorde : )
[05] vertel iets over je instrument...
Ik speel voornamelijk op een originele Fender Jazz bas uit 1977 met een maple toets. Er zit een fijne klank in. Het enige nadeel is dat hij zwaar is... Sinds een auto ongeluk op de snelweg in 2015 gebruik ik 3 banden om mijn rug te ontzien, dat bevalt me prima. (Er staat hierover een video op youtube; het nummer Heart Beat) Verder gebruik ik een Hipshot detuner omdat ik niet zo van 5 snarige basgitaren hou. De snaren die ik nu gebruik zijn DR sunbeams.
[06] vertel iets over je projecten...
Na vele jaren andere artiesten te hebben begeleid uit binnen en buitenland, heb ik vorig jaar mijn debut CD uitgebracht in de Melkweg, met mijn eigen muziek. Het maken van het album was één grote ontdekkingstocht, en heel erg leuk om te doen. De CD is nu te koop op mijn website. Verder speel ik regelmatig met mijn band in Nederland. De data en de plaatsen kun je ook op mijn website vinden. Er staan nu ook 3 singles online, op alle gebruikelijke muziekplatforms. Het hele album komt ook online, maar omdat ik bij één nummer een nieuwe rap ga opnemen (iets met muziekrechten) duurt dat nog heel even. Mijn volledige focus ligt nu bij mijn eigen project, en met het hele online gebeuren er nu bij, heb je al die tijd hard nodig!
[07] heb je nog toekomstplannen?
Jazeker! Volgend jaar ga ik een nieuwe EP opnemen, ik heb er erg veel zin in. Ik zal dan zeker weer gaan samenwerken met (bassist) Jay-Tee Teterissa, bij wie ik mijn eerste album heb opgenomen. Wij werken erg goed samen! Verder lekker spelen met mijn band, en mijn fanbase verder uitbreiden, ook online. Daarnaast ga ik door met lesgeven, wat ik ook leuk vind.
[08] met wie zou je nog eens willen werken?
Mijn eerste album heb ik voornamelijk met sessie muzikanten opgenomen, nu kan ik voor mijn tweede album gaan werken met mijn eigen band.
[09] Nederland Muziekland?
Ja en nee. Ja er is heel erg veel talent hier en er zijn heel veel goede muzikanten en heel veel goede bands, in alle muziekstijlen. Aan de andere kant zijn er veel mensen liever niet betalenvoor muziek. En muziek wordt vaak ook gezien als hobby... ook door de overheid. Het valt ook niet mee om er mee rond te komen. Gelukkig is het door het internet allemaal veel internationaler geworden en ben je niet meer afhankelijk van alleen de Nederlandse markt. Dat maakt het weer makkelijker.
[10] zie je een jong talent?
Er is ZEKER heel veel talent in Nederland!! Op de muziekschool in Amsterdam Z.O. waar ik lesgaf had ik een bandje dat bruiste van hettalent... ik vraag me af hoe het nu met ze gaat!! Verder heb ik niet veel kans om nieuw talent te checken, het opzetten van je eigen project kost nl. veel tijd! Maar als ik nog wat ouder ben lijkt het me leuk om me daarmee meer te gaan bezig te houden!
Simone Croes speelt live op het Jazzrock/Fusion Festival in Alphen a/d Rijn (georganiseerd door Serious Music). Meer informatie
foto: Suzanne 'Susie Q' Muller