SPECIAL / BOEK RECENSIE
JAN REETZE
TIMES AND SOUNDS
Germany’s Journey from Jazz and Pop to Krautrock and Beyond (Halvmall 2020)
Tekst: Laurent Sprooten
[Deel I]
Krautrock: Made in West-Germany
Kraftwerk, CAN, Guru Guru, Amon Düül II, Popol Vuh, Faust, Tangerine Dream, NEU!, Embryo; zo kunnen we nog wel even doorgaan. Duitsland kende in de jaren zeventig op muziekgebied een creatieve hausse, die destijds misschien niet direct en overal even hard doordrong, maar die wel tot in onze dagen zijn invloed doet gevoelen. De mannen van Kraftwerk worden zeker in de VS gezien als voorlopers van de elektronische dansmuziek, CAN pionierde als een band die de studio min of meer als muziekinstrument gebruikte en de trance-opwekkende lineaire ritmes van NEU! worden door veel jonge indie-bands genoemd als inspiratiebron. De gangbare term waaronder deze Duitse groepen worden geschaard is krautrock. Misschien niet toevallig is er de laatste jaren sprake van een heuse stroom aan publicaties over de eigengereide rock-variant van onze oosterburen. Ze komen niet alleen uit Duitsland zelf, maar ook uit de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Tsjechië. Krautrock wordt door de retro-beluste nieuwere generaties liefdevol omarmd.