De Platonische Drumfill

tekst: Storm Bakker



Die werd geslagen in de Kesselhaus-concertzaal van de Kulturbrauerei, in de wijk Prenzlauer Berg, Berlijn, op 17 oktober 2019. We hadden kaarten, waren vroeg en stonden midden vooraan. Recht tegenover het fenomeen Christian Vander, visionair leider, componis en drummer van het Franse symfonische rockensemble Magma.

"By nature, drum fills are open-ended and often improvisational. Even if you have the time to plan it out ahead of time, leaving the comfort-pocket of the main groove during a performance seems good cause for anxiety. However, if you take a step back and consider what a drum fill is, and more importantly — its purpose — you can rid yourself of this anxiety.” Nate Brown, OnlineDrummer.com ( * ).

Het gebeurde halverwege het concert, op de drempel van de finale van 'Mëkanïk Dëstruktïẁ Kömmandöh'm erde deel van de trilogie 'Theusz Hamtaahk. MDK is het bekendste werk van Magma, dat elk concert op het programma staat sinds ongeveer 1971. Het is wat 'My Favorite Things' was voor John Coltrane, geestelijk vader van Vander. In het midden zingt Vander als een sopraansax van zijn messias. MDK is het klassieke voorbeeld van Magma’s trancematige karakter, waarbij de drums doorpompen in een long meter 28, zodat de 7 daarbinnen steeds om en om gepulseerd wordt; de zang accentueert vier groepjes van 7/16. Het priemgetal voor perfectie en geluk, de goden uit de oudheid, de antieke hemellichamen, de dagen van de week, de diatonische ladder. En dan over de hele steeds een tandje erbij, qua tempo en bezieling.

De gelaagde zeven-kwarts had al weer 20 minuten gestaag ingewerkt op de ziel achter de facade van het zichtbare wereldtoneel. Op de drempel van de finale ondergingen wij 28 tellen de ware scheppende kracht van de 71 jarige meesterdrummer. Hij leek al zijn kracht te verzamelen, zijn spieren aanspannend en de rug rechtend, zijn borst vullend met lucht, in feite alle energie uit de ruimte zuigend. Het beloofde een drumfill te worden die de wereld zoals wij die kennen zou doen uiteenspatten. Met de borstkas tegen het podium aangedrukt, wachtten wij vol verwachting op wat komen zou. Wij toonden ons bereid datgene te ondergaan, met pinkstervlammen boven ons hoofd, het diapositieve magma embleem?, wij waren paraat om ‘volgegoten’ te worden met al het goddelijke aanwezig.

Er kwam niets, geen geluid althans.

"Many drummers believe a drum fill is their spotlight time. It’s like a mini solo designed to showcase the drummer. But, it’s not. Drum fills play many roles, but we can boil all those roles down to one core function: To make the music more engaging. " Nate Brown, OnlineDrummer.com (*).

Daar zat hij, recht voor ons achter zijn Gretsch, de stokken als Egyptische kromstaf & vlegel uiteen gesperd, in onze ogen zwevende hamer & gesel . Vleesgeworden Nietzsche en Atilla, op het raakvlak van La Tourette en Epilepsie. Dit is het beeld van de slahkenzain farao; de hogepriester die het heilige der heilige van Kreuhn Kohrman binnengaat op de Kobaïaanse Day of Atonement. Die het gevecht aangaat met de machtige Choembaba op de Hermon, de stier van Minos de nek breekt. Hier verandert Vander zelf in Köhntarköszom als wedergeboren Ëmëhntëhtt-Réte verrijzen uit de onderwereld van Sakkara. “When a man dedicates his will to the will of the supreme being, and gives him all he has, the Kreuhn Kohrman makes him more than just a man.” More After More: Essays Commemorating the Five-Hundredth Anniversary of Thomas More’s Utopia – blz 216, Lucasz Stec, geredigeerd door Ksenia Olkusz, Michał Kłosiński, Krzysztof M. Maj (Polen 2016)

In het Berlijnse Großkraftwerk verpakt in een alles verzengende stilstand. Een freeze of life, ademloos,  tot de verlossende china crash bovenop de 1. De goede verstaanders ondergingen het met verzakkingen van hart en scrotum beide. De ongespeelde fill was een uitstorting van ritueel slagwerk, de overtreffende trap van Tony en Elvin, maar zo intens dat er geen noodzaak was de fill uit de ideeenwereld af te zuigen en te verwezenlijken op stoffelijk niveau. Ergo: een Platonische drumfill. Zulks is slechts aan de allergrootten voorbehouden en dan ook nog heel soms. En dat nu is waarom Vander ver boven de gewone drummers is verheven, hoe virtuoos en geniaal ook.



Stom Bakker

[PJ_©STAB]

Vander by Hans Speekenbrink

Christian Vander original photo Hans Speekenbrink, Nijmegen