MARGRIET SJOERDSMA ODELION ORCHESTRA
Doorwrocht en Mesmerisch
LIVE IN THEATER DE LIEVE VROUW | RABOBANK AMERSFOORT JAZZ ONLINE
VRIJDAG 20 NOVEMER, 2020
Tekst Storm Bakker | Foto's Peter Putters (Amersfoort Jazz)
Noorwegen
In de middeleeuwen overspoelden de Noormannen de Lage Landen. Illustere zeekoningen als Rorik, Harald en Rodulf maakten hier volgens historici als Dr. Jan de Vries in de negende en tiende eeuw de dienst uit. Maar de laatste jaren is het andersom en verbazen ze zich in Skandinavië over de toestroom van Nederlandse jazzzangeressen. De deernen uit de polder gaan in de fjordenwouden in retraîte, om tot rust te komen en in harmonie met de natuur, te zoeken naar hun innerlijk, Hoge Zelf, zoals de theosofe H.P Blavatsky dat noemt. Zeg maar: de stem van de stilte, de oermelodie, het voertuig van de ziel, viking-Zen, de Bron van de Wijsheid verscholen tussen de wortels van Yggdrassil.
Odelion
Sanne Rambags zweert bij Noorwegen, ook Anna Serierse ging die kant op en Margriet Sjoerdsma, die zich er in 2017 terugtrok in een eenzame blokhut vernoemd naar Sint Odilia van de Elzas, waar zij de muziek en teksten naar de oppervlakte van haar gemoed masseerde. Er kwam uiteraard veel zelfreflectie, maar ook eenzaamheid en verdriet bij kijken. Gelouterd keerde Sjoerdsma terug naar de lage Landen om albums te maken en op te treden, en met succes, tot de lockdown in 2020 een genadeloze streep door de volle agenda haalde. Eerst Vrijdag 20 november kon ze haar ‘Northern Lights’-repertoire uitvoeren, tijdens de 42ste editie van Amersfoort Jazz dat online live gestreamd werd.
Samenspel
Het ensemble was in optimale vorm en speelde de prachtige, dynamische arrangementen voor de lege zaal van theater De Lieve Vrouw alsof er geen vuiltje aan de lucht was. Het zijn dan ook niet de minste musici, die de jazzcybille in haar Odelion heeft betrokken. Pianist Jeroen van Vliet, trombonist Louk Boudesteijn en hoornist Romain Blay, behoren tot de kopgroep van de progressieve Wolrd Jazz in Nederland. Maar ook Pablo Martínez (bastrombone, zang) en het strijkerstrio Vera van der Bie, Isabella Petersen en Annie Tangberg mogen er wezen. Hoewel wij van ProgJazz doorgaans grote liefhebbers zijn van heavy slagwerk, wordt dat element 75 minuten lang niet gemist. Waarin deze spelers vooral uitblinken is prachtig samenspel en precies datgene doen wat nodig is, in de doorwrochte en mesmerische muziek van Sjoerdsma, die zowel lichtvoetig als ernstig, lyrisch als satirisch, dramatisch als aangrijpend is.
We bidden tot de goden van Asgard, dat het concert in De Doelen (i.s.m. Jazz Inetrnational Rotterdam) op 22 aprtil door kan gaan!
[PJ_STAB]